Den lyse metro

DZP000000021791…00d3d85c4aa

Af Bjarne Hesselbæk


Det er lyset man først bemærker. Det unikke design med tunnelstationer, hvor dagslyset når helt ned på perronerne 20 m under jorden. Selv om København nu – som en række af Europas storbyer  gennem tiden – har flyttet sin myldretid under jorden, er det bestemt ikke underjordisk mørke, der møder passagererne, nu hvor den første etape af hovedstadens nye metro byder velkommen til byens borgere og gæster. Lyset hentes ned gennem elegante glaspyramider og et avanceret indre prismesystem og understøttes af det lyse stationsrum, der er åbent fra perronen op til gadeplanet.

 

Skandinavisk design

Metroen bringer byens borgere og gæster til en række af byens trafikale knudepunkter og går blandt andet tværs gennem Københavns centrale kvarterer og den historiske middelalderby. Derfor er der gjort meget for, at metroen falder naturligt ind i bybilledet. Stationerne er holdt i et enkelt skandinavisk design. En central station på metroen ligger under en af byens fornemste pladser, Kongens Nytorv. Her møder den rejsende først tunnelstationen i form af en elektronisk informationssøjle i gadeniveau, af et elevatortårn og fem elegante glaspyramider, der om dagen trækker lyset ned på perronen og om aftenen fungerer som lysende vartegn for metroen. Fra gaden går den rejsende ned i en forhal, hvorfra hele det lyse stationsrum kan overskues. Herfra fører rulletrapper ned til perronen.

Dobbelt størrelse om fire år

I år 2002 består den første metroetape af fem centralt placerede tunnelstationer, som den på Kongens Nytorv, og seks stationer på højbane ned gennem Københavns nye bydel, Ørestad. I løbet af de kommende fire år, når første etape er udbygget, vil antallet af stationer vokse til det dobbelte. Til den tid vil metroen strække sig over en 21 km lang strækning, hvoraf de 10 km vil være i tunnel og 11 km i terrænsom højbane. De 30 togsæt skal dagligt betjene 240.000 rejsende.

 

Førerløs og fleksibel

Den københavnske metro er opbygget med mange korte, lette tog og mange afgange. I myldretiden afgår der tog kontinuerligt hvert tredje minut. Rejsen med metrotogene går tre gange så hurtigt som med de  københavnske busser i myldretiden. Metrotogene kører ved hjælp af et fuldautomatisk styresystem, der konstant overvåger, hvor hvert eneste tog befinder sig. Det fuldautomatiske system gør det muligt at afvikle driften førerløst og med en præcision hvor 98 % af togene kører til tiden.

 

Smukke og brugervenlige tog

At metrotogene er uden lokoførere betyder ikke, at de er ubemandede. De mange metrostewards på tog og stationer koncentrer sig derimod om opgaven med at guide passagererne i den rigtige retning, kontrollere billetter og hjælpe de rejsende. Der er i det hele taget gjort meget for, at de rejsende kan føle sig godt tilpas i de nye københavnske metrotog. Togene har fået deres smukke kurver og funktionelle former gennem et intenst samarbejde mellem danske designere og det italienske designteam Giugiaro Design.